Modul de functionare al unei case de expeditii

In general, orice casa de expeditie are capacitatea de a raspunde mai multor cerinte de trasnsport marfa si poate oferi solutii pentru orice destinatie, atat pe plan national cat si international. Utilizand serviciile unei case de expeditii, transportul se desfasoara in conditii normale iar marfurile transportate ajung in siguranta la destinatie. In organizarea transportului, pe langa transportul propriu-zis, se includ si activitati conexe acestuia, cum ar fi: depozitarea marfii, obligatiile vamale (declaratii s.a.m.d), controlul marfurilor, executarea dispozitiilor privind incasarea sumelor cuvenite comitentului (client).

In cazul unor transporturi speciale (transport frigorific, marfuri periculoase), casa de expeditii va pune la dispozitia clientului informatiile necesare executarii transportului, variantele de transport, pret, asigurari etc., pe baza carora clientul sa poata conveni, in cunostinta de cauza, contractul de expeditie. Organizarea transportului de marfuri, indiferent de tipul de marfa, se face in baza si in conditiile contractului de expeditii, incheiat intre client si casa de expeditii. Intra in obligatiile clientului ca marfurile sa fie predate, ambalate, marcate, etichetate, astfel incat sa reziste operatiunilor de transport, executate de casa de expeditii, si/sau a activitatilor conexe. Astfel, marfurile pot fi livrate destinatarului conform contractului de expeditie incheiat. Casa de expeditii sau reprezentantii ei nu raspund pentru daunele ce ar decurge din absenta, insuficienta sau defectuozitatea ambalajului, marcarii si/sau etichetarii marfii, precum si din lipsa unor informatii corespunzatoare cu privire la natura sau insusirile particulare ale marfii.

Exista diferite documente justificative ale transportului de marfa:
· in cazul transportului auto: copie de pe carnetul TIR sau de pe documentul de tranzit comunitar T, iar in cazul unui transport intracomunitar – documentul de transport international;
· in cazul transportului feroviar: scrisoarea de trasura, documentul de transport international pe caile ferate, care sa poarte stampila statiei de expeditie, documentul de transmitere a vagonului la calea ferata din tara vecina, care sa confirme iesirea marfii din tara;
· in cazul transportului multimodal cale ferata-naval: scrisoarea de trasura si foaia de conosament;
· in cazul transportului prin conducte, altele decat cele prin care se transporta gazul natural, pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. 2 lit. g. din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare: documentul emis de transportator, cuprinzand date referitoare la bunurile transportate.

Industria transporturilor rutiere este importanta pentru interconexiune la nivel mondial. Motorul comertului mondial, industria transporturilor rutiere dezvolta noi locuri de munca si contribuie la o mai buna legatura intre oamenii de pe intreg globul. Astfel, importanta caselor de expeditie se face simtita nu numai in domeniul transporturilor ci si in sfera economica.