Nesiguranta in inteligenta

inversunarea contra inteligentei stiintifice, speranta desantata de a compromite cugetarea abstracta si rationamentul sunt nerozii ridicule si totdeodata un simptom semnificativ de istovire cerebrala. Trandavia creierului european ar trebui sa fi ajuns aproape de ultima tampenie, daca l-am judeca dupa larma locurilor comune cu care literato-filozofi intuitionisti ametesc lumea mare, uluita si speriata de ce a vazut si patimit de zece ani incoace.

Cred ca pentru mintea europeanului de astazi este o chestie de indispensabila curatenie si sanatate sa se spele si dezinfecteze de pretinsul primat al sentimentului, al instinctului - de toate mofturile intuitioniste. Metafora si celelalte mijloace de vorbire sugestiva trebuie lasate artei literare; acolo isi au loc firesc si cinstit. Dar cat e vorba sa analizam lucrurile, respectandu-le asa cum ne sunt impuse ele de experienta, si de a comunica cat mai deplin aceasta analiza, sa ne tinem cuminte si aspru de legile cugetarii abstracte, ale inteligentei prin excelenta. Argumentarea nu-i un joc steril. A gasi raporturi intre idei este o viguroasa fecunditate a spiritului si o sporire reala de cunostinte. in ea, judecata isi simte puterile proprii si bogatia ei independenta de experienta. Faimosul "bloc intuitiv", misterios invocat de filozofii literati, masa tainica in care zac bogatiile originale ale spiritului este o inchipuire informa si lenesa, iar in practica adesea numai un pretext solemn al neputintei sau al trandaviei mintale. Izvoarele inspiratiei sunt cu totul ascunse, si bogatia mintii nu exista real si actual decat in lumina simboalelor - vorbe, linii, colori, tonuri muzicale. Inventia consta in executie, zice Max Liebermann, pictorul. Observatia lui este cu deosebire memorabila. Nimeni nu va suspecta pe acest pictor impresionist de intelectualism excesiv. si daca pentru o arta asa de putin "discursiva" ca pictura, un om cu experienta si agerimea lui Liebermann si-a rezumat astfel practica unei vieti intregi, cu cat mai valabila este formula lui pentru activitati pur intelectuale? in "blocul intuitiv" zac deopotriva si prostiile cele mai nesabuite, si lucrurile bune.

Expresia singura, adica simboalele pot numai sa dea valoare vietii interne - singura expresia este creatoare. Prin urmare: inapoi la precizie, la rationalitate consecventa si responsabila! Postulatul acesta merita sa fie afirmat fata cu enorma obraznicie in care coopereaza, inconstient ori perfid, lumea sarlatanilor si a improstitilor razboiului.