In ultimul trimestru al lui 2013 au fost aprobate de catre Guvern o serie de modificari la Codul Rutier, care dupa spusele initiatorilor proiectului, sunt menite sa disciplineze circulatia pe drumurile publice atat a soferilor cat si a pietonilor si biciclistilor.
Dupa aprobarea Guvernului, proiectul a fost trimis catre Parlament pentru dezbatere si avizare astfel incat Noul Cod Rutier sa intre in vigoare cat mai repede.
Pentru a putea deveni aplicabil, Noul Cod Rutier va trebui sa treaca de ambele camere ale Parlamentului, sa fie promulgat de catre presedintele tarii si sa fie publicat in Monitorul Oficial.
Care sunt principalele modificari propuse in Codul Rutier
Initial, cele mai drastice modificari prevedeau amenzi de pana la 16.000 de lei si suspendarea permisului pe 2 ani pentru soferii care trec pe culoarea rosie a semaforului, amenzi de pana la 10.000 de lei si suspendarea permisului pe 120 de zile pentru soferii care nu acorda prioritate de trecere pietonilor care au acest drept, amenzi de pana la 10.000 de lei si suspendarea permisului pentru 180 de zile in cazul in care soferii conduc sub influenta alcoolului sau depasesc viteza cu mai mult de 60 km/h fata de limita admisa pe sectorul de drum pe care conduc, etc.
O alta modificare propusa este aceea prin care conducatorii autovehiculelor au obligatia de a se asigura ca minorii din masina poarta centura de siguranta sau sunt transportati in dispozitive de retinere omologate.
Modificari propuse pentru examenul auto
O alta propunere care va aduce modificari in Noul Cod Rutier este aceea de a se introduce filmarea tuturor celor care sustin un examen auto. In acest fel se poate verifica ulterior legalitatea examenului, singurele exceptate de la aceasta regula fiind examenele pentru categoriile A, AM, A1 si A2.
Datele vor fi stocate de catre Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor pe o perioada de maxim 6 luni si vor putea fi accesate atat de institutia care le stocheaza precum si de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor in cazul in care exista suspiciuni fata de un anumit examinator auto sau cursant.
Concluzii
Propunerile initiale ale MAI au fost considerate abuzive de catre UNTRR (Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania) care a solicitat reexaminarea acestora. Institutia considera ca amenzile de pana la 16.000 de lei sunt exagerate in conditiile in care salariul minim este de 800 de lei.
Amenzile si pedepsele sunt considerate prea mari si prea aspre atat de majoritatea parlamentarilor, dar si de majoritatea populatiei, astfel incat nu a fost posibila aprobarea acestora in forma lor initiala in Noul Cod Rutier prin ordonanta de urgenta, iar prin urmare va deveni o lege care va modifica actualul Cod Rutier. Aprobarea modificarilor poate dura pana la un an de zile datorita faptului ca parlamentarii vor aduce noi modificari si vor fi propuse amendamente de catre comisiile parlamentare.